החווה היא בית ספר, המהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה וכולל שטח חקלאי מוגדר.אל החווה מגיעים תלמידי בתי ספר מהאזור, בהסעה מאורגנת, כדי ללמוד מדעי החקלאות ולימודי סביבה.

כ-40 חוות פרוסות ברחבי הארץ, מדימונה בדרום ועד קריית שמונה בצפון והן מתופעלות, ממומנות ונמצאות תחת הפיקוח של משרד החינוך והרשות המקומית.

הצוות החינוכי בחווה כולל מורים לחקלאות המתמחים בהיבטים שונים ומגוונים של ענפי החקלאות, איכות הסביבה ואורח חיים בריא. החוות הינן מוסדות חינוך הנותנות שירותים לקשת רחבה של גילאים מגיל הגן ועד כיתה י"ב. בחוות לומדים תלמידים רבים ממכלול מערכות החינוך: מהגנים, בתי"ס היסודיים ממלכתיים, בתי"ס ממ"ד, בתי"ס לחינוך מיוחד, חט"ב ותיכוניים מן הישוב בו נמצאת החווה.

בנוסף ל כיתות הלימוד יש בחווה ציוד טכנולוגי חקלאי מגוון, אמצעים לגידולים חקלאיים מקצועיים, המאפשרים לתלמידים מגוון של פעולות בענפי מדעי החקלאות השונים. התלמידים לומדים בסביבות למידה שונות: בכיתה, בגן הירק, בשטחי הנוי, בחממות, בסככות, בחלקת צמחי מרפא, בחלקת פרחים, במטעים, בפינת החי ובמרכזי למידה העוסקים בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה.

החוות מאפשרות סביבה הוליסטית ירוקה, בה התלמידים מגדלים ירקות, צמחי תבלין, פרחים, צמחי בית, עצי פרי ובעלי חיים. התלמידים לומדים, עובדים וחווים חוויה משמעותית, יצירתית ומגוונת המשמשת לפיתוח אורח חיים בריא ונותנת מענה לחיים המודרניים המרחיקים אותנו מהקרקע וממקורות המזון הבריאים והטריים.

בתכנית הלימודים בחוות נחשפים התלמידים למגוון נושאים הקשורים לאורח חיים בריא: תזונה נכונה, פעילות ספורטיבית, קידום בריאות (מניעת מחלות), מניעת השמנה, שמירה על היגיינה אישית, חיזוק הדימוי העצמי, טיפוח הגוף, הקפדה על סביבה נקייה ואסתטית.

החוות כמרכזים לתחומי דעת שונים ומגוונים

  1. החוות הינן ציר מארגן בין לימודים בתחומי דעת ומקצועות שונים – מדעי החקלאות, לימודי-סביבה מדעים ותזונה.
  2. החוות מהוות אי ירוק בסביבה אורבאנית.
  3. החוות מחנכות את דור העתיד למודעות ולאחריות.
  4. בחוות מיושמות גישות הוראה מגוונות המשלבות לימודים תיאורטיים ועבודה מעשית בכל הכיתות תוך התאמתן לשכבת הגיל ולתכניות בית-הספר.
  5. בחוות נערכים ניסויים ועבודות חקר
  6. בתכניות הלימודים בחוות ניתן דגש לפיתוח מיומנויות חשיבה.

 

היכולת של יצורים חיים להעמיד צאצאים הוא הכוח המאפשר קיום מינים שונים בכדור הארץ. יחידת הלימוד מציגה את העקרונות המשותפים לרבייה של כל האורגניזמים. כמו כן מציגה יחידת הלמוד את ההיבטים החקלאיים של רבייה בבעלי חיים ובצמחים. 

תהליכי הרבייה בבעלי חיים ובצמחים במשק החקלאי, מתאפיינים לרוב בהתערבות האדם, התערבות שמבוססת על התקדמות המחקר והטכנולוגיה בתחומי החקלאות.

יחידת הלמוד מציגה גם נושאי העשרה: רביה באדם, מידע ופעילויות  וכמו כן מידע ופעילויות בנושא אסטרטגיות רביה ביצורים שונים בטבע.

שיתוף של מורים מניסיונם ומידיעתם מובילה את התחום קדימה ומאפשרת לכל מורה להציג לשתף ולקדם את תחום לימוד מדעי החקלאות בישראל קדימה. שיתוף ידע הינו אחד מהחוזקות של קהילה אשר שמה לה למטרה להעצים את חבריה

החל משנת הלימודים תשע"ח פעלו בקהילה 18 חברים ביניהם מורי חטיבה עליונה, מורי חוות חקלאיות ורכזי משקים. בשנים הבאותהמשיכו המורים לפעול בקהילת מובילים ויפעילו מורים נוספים כמובילי קהילות מורים במודל רשתי של הרחבת ההשפעה. חזון הקהילה דינמי ומעובד יחד עם הקהילה לאורך פעילותה.

קהילת המובילים המשיכה בפעילותה ומתוך קהילה זו יצאו מובילי שלוש קהילות נוספות:

  1. קהילת צפון של מורי החטיבה העליונה
  2. קהילת מרכז- דרום של מורי החטיבה העליונה
  3. קהילה של מורי חוות חקלאיות לימודיות

     

מאפייניהן של קהילות מקצועיות לומדות דיציפלינריות במדעי החקלאות:
 

חזון משותף
  • הקהילה שמה לה למטרה להתמקד בלמידה של תלמידים ולבחון את הקשר בין המטרות ודרכי ההוראה וההערכה של המורים לבין הלמידה של התלמידים.
  • לחברי הקהילה עניין משותף ומטרה משותפת.
  • הקהילה מבוססת על צורך מגובה נתונים/תאוריה.
  • לקהילה יש מדדי הצלחה הניתנים להערכה, ועומדים בקשר ישיר עם מטרותיה.
  • חזון הקהילה דינמי ומעובד ע"י חבריה לאורך פעילותה.
     
דרכי העבודה
  • איסוף נתונים על למידת התלמידים ממקורות מידע שונים ובמגוון מתודות
  • חברי הקהילה משתדלים לקיים תצפיות בשיעורים.
  • דיוני הקהילה מבוססי נתונים מלמידת התלמידים ומהישגיהם.
  • חברי הקהילה מנתחים במשותף עבודות תלמידים ומקיימים דיונים כדי לבדוק את התאמת דרכי ההוראה לתלמידיהם ולבחון דרכים לקידומם. ניתוח חומרי התלמידים ומעשה ההוראה מבוסס על מחקר (בחינוך או בהוראת הדיסציפלינה).
  • הקהילה מנתחת את מעשה ההוראה ואת התפיסות שעומדות בבסיסו.
  • חברי הקהילה לומדים, מתכננים ומיישמים דרכי הוראה חדשות ועדכניות, ומגבשים עם הזמן תפיסה והבנה משותפת של הוראה מיטבית.
  • במפגשי הקהילה יש התייחסות לצורכי המורים כפי שהם עולים מהשטח.
  • הקהילה מפעילה מנגנוני תיעוד והפצה המוסכמים על משתתפיה.
  • הקהילה ממפה את צורכי הלמידה שלה ונעזרת במומחיות חיצונית (בתחום הדיסציפלינה או בהתאם למטרות הקהילה) להגדרת המטרות, אופן ההתנהלות, פיתוח חומרים וכדומה.
     
יחסי אמון ונורמות של שיתוף
  • הקהילה מתנהלת בהתאם לכללי אתיקה של שיח משתף ומכבד בסביבה בטוחה ומוגנת.
  • בקהילה מתקיים שיתוף מתמיד בידע, בדרכים פורמליות ומובנות ובדרכים לא פורמליות.
  • הקהילה נותנת מקום ולגיטימציה להשקפות של מיעוט ושל יחידים בקבוצה.
  • לכל חברי הקהילה יש תרומה אישית לקבוצה, והם משתתפים בה בהתנדבות.
     
דיאלוג רפלקטיבי, חקירה ובחינה עצמית 
  • בקהילה מתקיימת רפלקציה חוזרת ונשנית על ההוראה של המורים, על הלמידה של התלמידים ועל הקשר ביניהן.
  • בקהילה מתקיימים תהליכים מובנים של הפקת לקחים מהצלחות ומכישלונות.
     
תהליכים מובנים ומנגנונים סדירים 
  • עבודת הקהילה מונחית ע"י יעדים ברורים ומגובשים.
  • הקהילה מקיימת מפגשים קבועים, בתדירות המאפשרת למידה מקצועית אפקטיבית.
  • הקהילה פועלת לאורך זמן (לפחות שנתיים).
  • פגישות הקהילה מובנות, יש להן מטרות הידועות לכול, והנושאים הנידונים בפגישה נקבעים מראש (לצד האמור מתקיימת גמישות המאפשרת מענה לצרכים העולים מהשטח).
     
מובילי הקהילות
  • לפחות אחד ממובילי הקהילה הוא מורה בפועל.
  • מובילי הקהילות מחויבים לתהליכי הכשרה ופיתוח מקצועי המשפרים את יכולותיהם וידיעותיהם בנושאים שהם מובילים ובמיומנויות הנדרשות להובלת הקהילות.
  • קהילות המובילים מונחות ע"י גוף מקצועי מוסמך הנבחר בתיאום עם הגורם המקצועי במטה המשרד.
  • מובילי הקהילות משתתפים ו/או השתתפו בעבר בקהילה מקצועית לומדת.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute. Suspendisse ornare porttitor augue.

John Doe

 

Praesent pulvinar libero nunc, vel suscipit justo rhoncus sit amet. Integer tempor malesuada nunc sit amet egestas. Nunc in mi gravida, tristique ante vitae, malesuada risus. Sed vel feugiat tortor, ac pulvinar neque. Proin rutrum tristique condimentum. Curabitur pulvinar porta varius. Mauris pharetra faucibus elit, ullamcorper bibendum eros consequat sit amet.

 

Sed interdum enim ac velit consequat, rutrum sagittis metus euismod. Sed eu mattis nulla, in faucibus nisl. Maecenas ac lacus molestie, luctus eros eu, efficitur arcu. Mauris convallis lacus non orci fermentum dictum. Vivamus tincidunt a nunc sed auctor. Praesent at quam id magna rutrum.

John Doe

 

Nunc at pellentesque massa, a euismod nisl. Sed quam diam, ultrices ac enim a, cursus gravida lorem. Etiam non suscipit massa. Proin condimentum tristique augue ac varius. Maecenas feugiat ex vitae massa viverra tincidunt et sed tellus. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia.

Back to top